۹ اشتباه فرزندپروری که به آینده کودک آسیب می‌رساند
تیر 24, 1399
مقابله با ترس‌های ناشی از کرونا ویروس؛ دکتر معصومه موسوی: بچه ها را نگران نکنیم
تیر 24, 1399

چرا در آغوش گرفتن کودکان مهم است؟




چرا در آغوش گرفتن کودکان مهم است؟


شکی نیست که بغل کردن باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشیم اما جدا از این نکته، در آغوش گرفتن مزایای دیگری به‌ویژه در مورد رشد کودک دارد. در ادامه به این مزایا می‌پردازیم و می‌بینیم بغل کردن چه نکات مثبتی برای زندگی کودکان دارد.

بغل کردن، باعث می‌شود فرزندان خوشحالی داشته باشیم
تأثیر روان‌شناختی در آغوش گرفتن بسیار زیاد است و این امر نه‌تنها اعتمادبه‌نفس کودکان را تقویت می‌کند بلکه به آن‌ها کمک می‌کند که خوش‌بین باشند. عزت‌نفس، تسلط و خوش‌بینی به یکدیگر بسیار مرتبط هستند و درنهایت باعث می‌شوند کودک در مقابل حوادث استرس‌زا کمتر تحت تأثیر قرار گرفته و احساس شادی و دوست‌داشتنی بودن داشته باشد.

بغل کردن، باعث بهبود مهارت همدلی کودکان می‌شود
بغل کردن به شما و فرزندتان کمک می‌کند تا در لحظه حضور داشته باشید و درک کنید که هرکدام از شما چه احساسی دارید. این نوع تبادل انرژی به فرزند شما ارزش همدلی را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که او درک کردن احساسات دیگران را یاد بگیرد. بنابراین، در آغوش گرفتن، درس خوبی در مورد نحوه همدلی و دوست داشتن دیگران به فرزندتان می‌دهد.

بغل کردن، قشقرق‌ها را متوقف می‌کند
اگرچه بسیاری از والدین نگران هستند که اگر هنگام قشقرق کودک او را بغل کنند به او پاداش داده‌اند اما این امر واقعیت ندارد. بغل کردن کودک، به معنی تسلیم شدن شما نیست بلکه به او کمک می‌کند که هیجاناتش را تنظیم کند. ترشح اکسی توسین، هورمون عشق، در نتیجه بغل کردن، به کودک کمک می‌کند آرام شده و اضطرابش کاهش پیدا کند.

بغل کردن، باعث می‌شود کودک باهوش‌تری داشته باشید
بچه‌ها برای رشد، نیاز به تحریک‌های حسی مختلف دارند. به همین دلیل، تماس فیزیکی و تماس‌های مختلف از طریق پوست برای آن‌ها ضروری است. مطالعات نشان داده‌اند وقتی والدین فرزندانشان را بغل نمی‌کنند این کودکان دچار تأخیر در مهارت‌های حرکتی و همچنین اختلال در رشد شناختی می‌شوند.

بغل کردن به رشد کودکان کمک می‌کند
محققان دریافته‌اند که اگر بدن انسان از لمس حسی و به‌ویژه بغل کردن محروم شود، رشد طبیعی او متوقف می‌شود، حتی اگر به‌طور منظم ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی را دریافت کند. علت این مسئله بسیار ساده است: هورمون اکسی توسین (هورمون عشق)، هنگام بغل کردن آزاد می‌شود که این هورمون تأثیرات مثبت بسیار زیادی بر بدن ما می‌گذارد و تحریک رشد یکی از این تأثیرات است. بنابراین وقتی فرزندتان را در آغوش می‌گیرید هورمون اکسی توسین ترشح می‌شود که باعث تحریک رشد فرزندتان می‌شود.

بغل کردن کمک می‌کند فرزند سالمی داشته باشید
همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، هورمون اکسی توسین که در اثر بغل کردن آزاد می‌شود دارای چندین مزیت مثبت است که یکی از این مزایا، کمک به سلامت فرزند شما و تقویت سیستم ایمنی اوست. همچنین، اوکسی توسین، باعث ترمیم سریع‌تر زخم‌ها شده و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.


بغل کردن، موجب پیوند قوی میان والد و فرزند می‌شود
در آغوش گرفتن، اعتماد را افزایش می‌دهد که این امر عنصری حیاتی در ایجاد پیوند قوی با فرزند و همچنین با دیگران محسوب می‌شود. اکسی توسین باعث کاهش احساس ترس می‌شود و در افراد این آمادگی را ایجاد می‌کند تا با خطرات روبرو شوند و به دیگران اعتماد کنند. همچنین احساس امنیت کودکان را بهبود بخشیده و ارتباط با والدین را قوی‌تر می‌کند.
نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس بالینی کودک و نوجوان و بازی درمانگر




جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *