۱۱ نشانه اوتیسم در کودک
می 17, 2020
واقعاً چقدر باید با فرزندانمان بازی کنیم؟
ژوئن 13, 2020

۱۵ اشتباه تغذیه ای والدین

15 اشتباه تغذیه ای والدین


والدین به‌طور طبیعی نگران سلامتی و عادات غذایی فرزندان خود هستند اما گاهی اوقات، ازآنجایی‌که آن‌ها از روش‌های مناسب آگاه نیستند، ممکن است رویکردی اشتباه را در این زمینه پیش بگیرند که در ادامه با 15 اشتباه تغذیه‌ای والدین آشنا می‌شوید.

1. رشوه دادن به بچه‌ها با دسر
این راهکاری است که بسیاری از والدین از آن استفاده می‌کنند اما لازم است والدین بدانند که هرگز نباید از مواد غذایی به‌عنوان پاداش استفاده کنند زیرا این امر باعث می‌شود کودکان، غذاها را به غذاهای خوب و بد تقسیم کنند که درنتیجه در آینده منجر به بی‌توجهی آن‌ها به عادات غذایی سالم می‌شود.

2. تحت‌فشار قرار دادن کودکان برای غذا خوردن
مطالعات نشان داده‌اند که تحت‌فشار قرار دادن کودکان منجر به ترسیدن آن‌ها می‌شود و به‌احتمال‌زیاد این کودکان، در آینده به غذاهایی که برای خوردن آن‌ها تحت‌فشار بوده‌اند، احساساتی منفی را تجربه می‌کنند.

3. دور از دسترس گذاشتن خوراکی‌های ناسالم
والدین اغلب این کار را انجام می‌دهند ، زیرا آن‌ها می‌دانند که فرزندانشان به‌راحتی نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند و احتمالاً غذاهای زیادی خواهند خورد. بااین‌حال ، مطالعات نشان داده‌اند که این امر باعث می‌شود کودکان هنگام دور بودن از خانه شروع به خوردن این خوراکی‌ها کنند. بهترین روش، این است که خوراکی‌های سالم برای کودکان تهیه‌شده و در دسترس آن‌ها قرار داده شود.

4. ارائه غذا به‌صورت بی‌مزه و خسته‌کننده
ترغیب کودکان به خوردن سبزیجات، بسیار دشوار است بنابراین وقتی به این غذاها با کره، سس یا پنیر، کمی طعم می‌دهید باعث جذابیت بیشتر غذا می‌شوید.

5. پذیرفتن این مسئله که کودک، هر غذایی را نمی‌خورد
به‌عنوان پدر و مادر ، مهم است که هرگز دلسرد نشوید که فرزندان خود را به خوردن غذای سالم‌تر هل دهید. ممکن است در ابتدا این‌گونه به نظر برسد که در این رقابت می‌بازید اما بعد از چندین بار تلاش بیشتر، حتی سرسخت‌ترین کودکان نیز ممکن است نظر خود را تغییر دهند.

6. ارائه کردن مقدار زیادی غذا
به یاد داشته باشید که معده فرزندتان بسیار کوچک‌تر از معده شما است بنابراین سعی نکنید با ارائه غذای بیشتر معده او را بزرگ‌تر کنید. انجام این کار می‌تواند منجر به پرخوری و ایجاد عادت‌های غذایی منفی در فرزندتان شود.

7. مجبور کردن کودک به تمام کردن غذایش
بر اساس مطالعات، این راهکار می‌تواند تأثیر معکوس بگذارد زیرا در طولانی‌مدت منجر به بیزاری کودک از غذا می‌شود. پاداش دادن به کودک برای خوردن غذاهای خاص نیز رویکرد اشتباهی است زیرا مطالعات نشان داده‌اند که این راهکار درنهایت منجر به تنفر کودک از آن غذاها می‌شود.

8. مشارکت ندادن کودک در فرایند آماده کردن غذا
به گفته متخصصان تغذیه، مهم است که فرزندان خود را در فرایند آماده کردن غذا از خرید مواد غذایی تا پخت آن‌ها مشارکت بدهید. با این کار، احتمالاً فرزندانتان نسبت به خوردن غذاهای سالم، بیشتر ترغیب می‌شوند.

9. اجازه ندادن به کودک برای بازی کردن با غذا
این ممکن است یک نکته عجیب به نظر برسد زیرا روشی است که والدین از آن متنفر هستند. بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند کودکان بیشتر از خوردن غذاهایی لذت می‌برند که اجازه داشته‌اند با آن‌ها بازی کنند.

10. رنگی نبودن بشقاب غذا به‌اندازه کافی
بسیاری از کودکان عاشق هنر و کارهای دستی هستند و دلیل آن عمدتاً رنگ‌های زیادی است که در آن‌ها وجود دارد. طبق مطالعات انجام‌شده، این مسئله در مورد غذاها هم صدق می‌کند. وقتی یک بشقاب غذا پر از رنگ باشد به‌احتمال‌زیاد کودک، از خوردن غذاهای داخل آن بیشتر لذت می‌برد.

11. والد خودش هر غذایی را نمی‌خورد
در کنار اینکه این مسئله باعث تناقض می‌شود، وقتی والدین به‌گونه‌ای خاص غذا می‌خورند فرزندشان نیز از آن‌ها الگو می‌گیرد. بنابراین لازم است اول والدین مشکلات غذایی خود را شناسایی کنند.

12. اجازه دادن به کودک برای غذا خوردن در جلوی تلویزیون
مطالعات نشان داده‌اند که یک‌سوم والدین به فرزندانشان اجازه می‌دهند جلوی تلویزیون غذا بخورند. بااین‌حال، این روشی بسیار ناسالم است و باعث می‌شود کودکان تا ده درصد کالری بیشتری مصرف کنند.

13. رژیم گرفتن در مقابل کودکان
هنگام رژیم گرفتن ، والدین باید درک کنند که این کار چه تأثیری روی فرزندانشان می‌گذارد. همان‌طور که قبلاً مطرح شد بچه‌ها غالباً غذاهایی را دوست دارند که والدینشان دوست دارند یا از غذاهایی بیزارند که والدینشان از آن‌ها بیزارند. بنابراین، وقتی کودکان می‌بینند که والدین آن‌ها رژیم گرفته‌اند می‌تواند باعث مشکلات خوردن در بزرگسالی آن‌ها شود.

14. جایزه دادن به کودک با غذا
مدیریت کودکان، می‌تواند دشوار باشد و جایزه دادن به کودک با غذا یکی از روش‌های کنترل کودکان توسط برخی از والدین است. به‌عنوان‌مثال ممکن است آن‌ها بگویند که اگر فرزندشان اتاقش را مرتب کند می‌تواند کیک بخورد. بااین‌حال لازم است این روش متوقف شود زیرا مطالعات نشان داده‌اند که این راهکار باعث می‌شود وقتی کودکان بزرگ‌تر می‌شوند برای مدیریت هیجانات خود، غذا بخورند.

15. دادن میزان زیادی تنقلات به کودک
اگر فرزندتان، برای میان وعده‌های بیشتر اصرار می‌کند نگران نباشید، شما تنها نیستید. بااین‌حال، وقتی تنقلات زیادی به فرزندتان می‌دهید باعث می‌شوید که کودک، کمتر غذاهای سالم بخورد. بنابراین، توصیه می‌شود که در روز بیش از دو تنقلات صد کالری به فرزندتان ندهید.



نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *