آفازی یا زبان پریشی چیست؟
مرداد 7, 1398
خودکشی در نوجوانان؛ قسمت دوم
مرداد 7, 1398

خودکشی در نوجوانان؛ قسمت اول

خودکشی چیست؟


خودکشی عملی است که فرد به قصد کشتن خود انجام می‌دهد که در نهایت منتهی به مرگ فرد می‌شود. آمارها می‌گویند که سفید پوستان در مقایسه با سیاه پوستان در آمریکا، افراد مجرد در مقایسه با افراد متاهل بیشتر اقدام به خودکشی می کنند. همچنین افرادی که در یک رابطه‌ی معنادار قرار دارند نسبت به کسانی که فاقد اینگونه روابط هستند اقدام به خودکشی کمتری دارند. در واقع می‌توان گفت داشتن ارتباطات صمیمی با افراد خانواده، دوستان و غیره یک سپر محافظتی برای افراد در برابر خودکشی است. خودکشی برای فرد و بازماندگان تبعات سنگینی دارد. احساس گناه یکی از مواردی است که همواره بازماندگان خودکشی از جمله افراد خانواده، دوستان فرد را درگیر می‌کند و ممکن است آثار آن تا سال‌های طولانی بر دوش بازماندگان خودکشی سنگینی کند.
چه عواملی باعث می‌شود نوجوانان خودکشی کنند؟
تغییرات تحولی در هنگام نوجوانی خلق و خوی آنان را تغییر می‌دهد و در آن‌ها احساس ترس و سردرگمی ایجاد می‌کند. همچنین توانایی‌های جدید شناختی نوجوانان بر روی حل مساله و تصمیم گیری آنان تاثیر گذار است. در بعضی موارد نوجوانان خودکشی را یک راه حل در برابر مسائل می‌دانند. خودکشی سومین علت اصلی مرگ و میر در نوجوانان آمریکایی است. همچنین بیماری‌های روانی شیوع نسبتا بالایی را در دوران نوجوانی پیدا می‌کنند. افسردگی دلیل اصلی خودکشی در نوجوانان است. توجه به افسردگی زمانی حائز اهمیت می‌شود که ناگهان در دوران نوجوانی، شیوع این اختلال بالا می‌رود و به مقدار شیوع آن در بزرگسالی می‌رسد. ابتلا به اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی و بی اشتهایی عصبی)، توجه به ظاهر و بسیاری از نوجوانان دارای اختلال سلوک در معرض خطر خودکشی هستند. اسکیزوفرنی که در اکثر موارد در دوران نوجوانی بروز می‌یابد خطر خودکشی را به شدت افزایش می‌دهد. به خصوص در مواردی که نوجوان برای اولین به این دلیل در بیمارستان بستری می‌شود.
ابتلا به هر گونه اختلال روانی خطر خودکشی را افزایش می‌دهد. بنابراین باید در دوران نوجوانی به ابتلای به هرگونه اختلال روانی در نوجوانی حساس باشیم.

عوامل خطر در خودکشی نوجوان


در ادامه به برخی از عوامل خطر در خودکشی به صورت کوتاه اشاره می‌شود. عوامل خطر خودکشی در نوجوانی اغلب در ترکیب با یکدیگر اتفاق می‌افتند.
• یک یا تعداد بیشتری اختلال روانی قابل تشخیص
• سو مصرف دارو و الکل
• رفتارهای تکانشی
• وقایع نامطلوب زندگی یا فقدان‌های اخیر
• تاریخچه خانوادگی خودکشی
• خشونت خانوادگی همچون سو استفاده فیزیکی، جنسی، کلامی و هیجانی
• تلاش‌های قبلی خودکشی
• وجود سلاح گرم (مثل تفنگ) در خانه
• زندانی شدن به دلیل ارتکاب جرم
• در معرض رفتارهای خودکشی دیگران بودن شامل خانواده، همسالان، اخبار یا افسانه‌های خودکشی (افسانه های خودکشی که گاه در مورد نویسندگان یا قهرمانان داستان‌‌ها اتفاق می‌افتد.)
لازم است روانشناسان و والدین دارای فرزندان نوجوان به موارد خودکشی در نوجوانان و علائم خطر در این گروه سنی توجه کنند. در مطلب بعد به علائم هشدار دهنده‌ی خودکشی و روش‌های پیشگیری در خودکشی نوجوانان خواهیم پرداخت.





جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *