مقابله با ترس‌های ناشی از کرونا ویروس؛ دکتر معصومه موسوی: بچه ها را نگران نکنیم
مرداد 10, 1399
چرا نوجوان شما دمدمی‌مزاج و بدخلق است؟
مرداد 10, 1399

۷ نشانه از اینکه شما والد خوبی هستید، حتی اگر خودتان شک دارید




7 نشانه از اینکه شما والد خوبی هستید، حتی اگر خودتان شک دارید


همه والدین سعی می‌کنند برای فرزندان خود بی‌نقص باشند. برخی از آن‌ها سختگیرند و برخی نه اما همه آن‌ها کاری را انجام می‌دهند که فکر می‌کنند درست است. بااین‌حال، اغلب والدین فراموش می‌کنند که واقعاً مهم‌ترین چیزها برای فرزندانشان چیست. در ادامه نشانه‌های والد خوب مطرح شده است:
1. فرزندتان مشکلاتش را با شما در میان می‌گذارد. این خیلی عالی است که پسر یا دخترتان در مورد موفقیت‌ها و دستاوردهایش به شما بگوید؛ اما مهم‌تر از آن، این است که مشکلاتش را با شما در میان بگذارد. کاملاً طبیعی است که هر کودکی بخواهد مشکلاتش را با فردی دیگر در میان بگذارید و در این شرایط، او کسی را می‌خواهد که به حرف‌هایش گوش کند و از او حمایت کند. کودکان باید بدانند که ممکن است در زندگی در موقعیت‌های دشواری قرار بگیرند و اشتباه کردن هیچ اشکالی ندارد.
2. شما فکر نمی‌کنید که نمره خوب همه‌چیز است. اگر فرزند شما نمره بدی در مدرسه گرفت او نباید از گفتن آن به شما بترسد. کودکان ترسیده معمولاً نمراتشان را پنهان می‌کنند و وقتی به این فکر می‌کنند که ممکن است والدینشان از نمره آن‌ها باخبر شوند مضطرب می‌شوند. والدین خوب می‌توانند به فرزندانشان توضیح دهند که اگرچه برای آن‌ها مهم است که او در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد اما دانش از همه‌چیز مهم‌تر است نه نمره.
3. فضای شخصی هر کس در خانه مورداحترام است. بسیاری از والدین فکر می‌کنند کودکان قبل از ورود به اتاق باید در بزنند؛ اما والدین خودشان این قانون را رعایت نمی‌کنند. قوانین خانه‌ باید برای همه یکسان باشد. به فضای شخصی فرزندتان احترام بگذارید و او هم در مقابل به فضای شخصی شما احترام خواهد گذاشت.
4. از فرزند خود عیب‌جویی نمی‌کنید. والدین خوب فرزندان خود را سرزنش نمی‌کنند و آن‌ها را احمق، چاق یا تنبل نمی‌نامند. وقتی کودکان سرزنش می‌شوند، برای مدت بسیار زیادی و یا شاید تا همیشه احساس ناامنی خواهند داشت. کلماتی که استفاده می‌کنید را به‌دقت انتخاب کنید دقیقاً بگویید چه رفتاری باعث ناراحتی شما شده است اما به فرزند خود اهانت نکنید.
5. اشتباهات خود را می‌پذیرید و عذرخواهی می‌کنید. همه اشتباه می‌کنند، هم کودکان و هم بزرگسالان. بااین‌حال، بسیاری از والدین فراموش می‌کنند که نه‌تنها باید به فرزندان خود عذرخواهی کردن را یاد بدهند، بلکه همچنین لازم است به آن‌ها نشان دهند که چگونه آن را انجام دهند. اگر متوجه شدید نسبت به رفتار فرزندتان، واکنش بیش‌ازاندازه نشان داده‌اید و نباید این کار را می‌کردید برای عذرخواهی کردن خجالت نکشید. فردی که نقطه‌ضعف خود را بپذیرد، فردی قوی است.
6. علایق خود را به فرزندتان تحمیل نمی‌کنید. کودکان باید کارهایی را انجام دهند که دوست دارند نه کارهایی که شما دوست دارید. عالی است اگر پدری عاشق فوتبال بازی کردن است و پسرش هم فوتبال را دوست داشته باشد اما ممکن است کودک به رقص یا موسیقی علاقه‌مند باشد. یاد بگیرید که به استعدادهای فرزندتان توجه کنید و آرزوهای خود را به او تحمیل نکنید. والدین خوب، فرزندشان را به پیشرفت تشویق می‌کنند و به او کمک می‌کنند که به‌عنوان فردی خوشحال و آن‌گونه که دوست دارد بزرگ شود.
7. به سخنان فرزند خود اعتماد دارید. این موقعیتی است که خیلی اتفاق می‌افتد: یا مادر یا پدر به مدرسه می‌روند و معلم می‌گوید فرزندشان بدرفتاری کرده است. یک والد عصبانی سعی نمی‌کند در این مورد اطلاعات بیشتری به دست بیاورد، به خانه می‌رود و فرزند خود را سرزنش می‌کند؛ اما قبل از فریاد زدن بر سر کودک، بهتر است از کودک بپرسیم که موقعیت را چگونه می‌بیند. ممکن است اصلاً فرزند شما مقصر نباشد و درواقع او برای مدیریت موقعیتی که در آن قرارگرفته نیاز به کمک شما داشته باشد.

نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس بالینی کودک و نوجوان و بازی درمانگر




جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *