آیا شما بدون اینکه خودتان بدانید افسرده‌اید؟
اسفند 29, 1398
دروغ‌گویی در کودکان
اسفند 29, 1398

چگونه به فرزندمان در دوست‌یابی کمک کنیم؟



چگونه به فرزندمان در دوست‌یابی کمک کنیم؟


اگر فرزند شما در مقایسه با کودکان هم‌سنش، نمی‌تواند دوست پیدا کند ممکن است فقط نیاز داشته باشد تا یک سری مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرد. بنابراین لازم است چند نکته را برای ارزیابی وضعیت فرزندتان و همچنین روش‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس او در نظر بگیرید. در ادامه این نکات را بخوانید.
1. برای مشاهده و درک چگونگی معاشرت فرزندتان با دیگران وقت بگذارید. سعی کنید چندبار تعامل‌های اجتماعی فرزندتان را در مدرسه، پارک یا کلاس‌های آموزشی‌ای که شرکت می‌کند مشاهده کنید و از خودتان بپرسید: آیا پسرم/دخترم متفاوت از خانه، رفتار می‌کند؟ ممکن است فرزندتان در شروع گفتگوها با مشکل مواجه شود یا ممکن است در گروه‌های بزرگ، اضطراب یا ترس از صحبت کردن در جمع داشته باشد یا اینکه ترجیح می‌دهد فقط دیگران را مشاهده کند تا اینکه به آن‌ها بپیوندد. بسته به اینکه چه رفتاری را از فرزندتان مشاهده می‌کنید متوجه می‌شوید که باید روی چه مهارت‌هایی در فرزندتان کار کنید. به غریزه خودتان توجه کنید، چون شما بهتر از هر کسی دیگر فرزندتان را می‌شناسید.
2. برای رفتار اجتماعی مثبت، الگوی مناسبی باشید. کودکان در بسیاری از موارد از طریق سرمشق گرفتن از دیگران، یاد می‌گیرند. بنابراین، به نحوه تعامل خود با دیگران آگاه باشید. هروقت در فروشگاه با دوست یا همسایه‌تان گفتگو می‌کنید فرزندتان کاملاً حواسش به شماست و تقریباً هر سناریو یک فرصت یادگیری برای فرزندتان است تا یاد بگیرد چگونه به دیگران بپیوندد و مذاکره و حل مسئله کند.
3. در خانه، بازی نقش داشته باشید. اگر فرزندتان برای شروع گفتگو با کودکان دیگر دچار مشکل می‌شود، بنشینید و در خانه این مهارت را تمرین کنید. در این مورد، با یکدیگر صحبت کنید که فرزندتان دوست دارد درمورد چه موضوعی با کودکان دیگر صحبت کند و بعد می‌توانید با کمک گرفتن از عروسک‌ها و نمایش بازی کردن، این مهارت را تمرین کنید.
4. به کودک، فرجه بدهید. اگر فرزندتان می‌خواهد فوتبال بازی کند اما برای شروعش تمایلی ندارد به زمین بازی بروید و با هم کمی بازی کنید. قبل از تمرین همراهش بروید و قبل از اینکه هم‌بازی‌هایش بیایند و آنجا شلوغ شود، با هم بازی کنید. اگر می‌خواهد شنا یاد بگیرد قبل از اینکه به کلاس عمومی بود، فرزندتان را چند جلسه به کلاس خصوصی بفرستید تا برای شرکت در کلاس عمومی، اعتماد به نفس پیدا کرده باشد.
5. تقویت و تحسین کنید. امتحان کردن چیزهای جدید را برای کودک، هیجان‌انگیز کنید. حتی اگر پیشرفت فرزندتان کند است برای تلاش‌هایش جایزه در نظر بگیرید. قدر هر موفقیت کوچک فرزندتان را بدانید و به او بگویید که چقدر ازا ینکه در حال تلاش است به او افتخار می‌کنید.
6. شرایط را فراهم کنید. برای خردسالان، فراهم کردن شرایط بازی با یک کودک دیگر، ایده خوبی است. اگر کودک شما بزرگ‌تر است از دوستان فرزندتان دعوت کنید که برای خوردن پیتزا یا دیدن فیلم به خانه شما بیایند. هدف، کمک به کودک برای احساس راحتی بیشتر در روابط اجتماعی و تبدیل آن به یک تجربه مثبت است.
7. از مسئله اجتناب نکنید. اگر موقعیت‌های اجتماعی برای کودک، دشوار است ممکن است ترجیح بدهید از آن موقعیت اجتناب کنید. اما با همیشه ماندن فرزندتان در خانه، کودک یاد نمی‌گیرد چگونه روابط اجتماعی‌اش را بهتر کند. وقتی فرزندتان خجالتی است، به تدریج از نقطه امن او را هل بدهید تا در موقعیت‌های جدید و سخت قرار بگیرد و تلاشش را تشویق کنید.
8. فرزندتان را با خودتان یا خواهر و برادرش مقایسه نکنید. درمورد شخصیت و خلق و خوی منحصر به فرد فرزندتان واقع‌بین باشید. اگر خودتان ده‌ها دوست دارید به این معنا نیست که فرزندتان هم باید همینطور باشد. برخی از کودکان خجالتی، به جای داشتن دوستی‌های سطحی، ترجیح می‌دهند چند دوست واقعاً صمیمی داشته باشند. مهم این است که فرزندتان کارهایی را انجام دهد که می‌خواهد، خوشحال است و سازگاری خوبی هم دارد.
نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر




جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *