ایجاد انگیزه در نوجوانان برای درس خواندن
دی 19, 1398
برگزاری کارگاه فنون مداخلات روانشناختی در وابستگی به اینترنت – دانشکده مجازی دانشگاه تهران
دی 19, 1398

پیامدهای اجبار کودکان به در آغوش گرفته شدن یا بوسیده شدن توسط بزرگ‌ترها



پیامدهای اجبار کودکان به در آغوش گرفته شدن یا بوسیده شدن توسط بزرگ‌ترها


مجبور کردن کودک به بوسیدن یا بغل کردن یکی از خویشاوندان، می‌تواند تأثیرات روانشناختی عمده‌ای بر کودک داشته باشد. در ادامه با اثرات این کار آشنا می‌شوید.
1. کودک فکر می‌کند که اشکالی ندارد بزرگ‌ترها او را لمس کند. کودکان نه‌تنها از والدین خود، بلکه از محیط نیز یاد می‌گیرند. وقتی به بستگانی که کودکان به‌سختی آن‌ها را می‌شناسند اجازه می‌دهید فرزندتان را ببوسد یا در آغوش بگیرد، این عمل را عادی‌سازی می‌کنید. به همین دلیل است که لازم است تفاوت بین لمس خوب و لمس بد را به کودک یاد بدهید.
2‌ به این باور می‌رسد که به راحتی او توجه نمی‌کنید. نشان دادن محبت به بستگان و آشنایان در مهمانی‌ها یا مراسم‌های خاص، بسیار رایج است اما به یاد داشته باشید که فرزند شما هنوز به آن عادت ندارد. بعلاوه، اگر فرزندتان از بغل کردن دایی یا عمه امتناع کند و باز هم شما او را مجبور به این کار کنید، کودک به این فکر می‌کند که برای راحتی دیگران بیشتر از راحتی فرزندتان ارزش قائل هستید.
3. به او یاد می‌دهد که امکان ندارد خویشاوندان، سوءاستفاده‌گر باشند. بر اساس گزارش‌ها، تقریباً در هفتاد درصد موارد، بچه‌ها توسط اعضای خانواده خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. شما با مجبور کردن فرزندتان به بوسیدن یا اجازه بوسیدن به افراد تقریباً ناآشنا دادن، باعث این باور در کودک می‌شوید که محبت اجباری مشکلی ندارد و خویشاوندان هیچ‌وقت سوءاستفاده‌گر نیستند.
4. او را گیج می‌کند، به غریبه‌ها اعتماد کند یا اعتماد نکند؟ از طرفی به فرزندتان می‌گویید با غریبه‌ها حرف نزند و از آن‌ها چیزی نگیرد و از طرف دیگر از او می‌خواهید کسی را ببوسد که نمی‌شناسد یا به او اجازه بوسیدن بدهد. مطمئناً این خویشاوندان، جزء اعضای خانواده هستند و برای شما غریبه نیستند اما برای کودک به‌اندازه کافی آشنا نیستند. این رفتارها باعث گیج شدن کودک می‌شود و او را به این فکر می‌اندازد که آیا باید به کسی اعتماد کند یا نه.
5. ممکن است دلیلی برای مقاومت او نسبت به ابراز محبت وجود داشته باشد. گفته می‌شود که کودکان در تمایز خوب از بد، حس قدرتمندتری نسبت به بزرگسالان دارند. اگر فرزند شما از اینکه توسط شخصی در آغوش گرفته شود امتناع می‌کند و گریه می‌کند ممکن است دلیل برای آن وجود داشته باشد. برای کودکان، ممکن است این علت، کاری باشد که آن شخص انجام داده یا حرفی که زده است. به‌جای مجبور کردن فرزند خود، صبر کنید تا مهمانان بروند و سپس با آرامش از او بپرسید که چرا نمی‌خواهد او را بغل کنند.


نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *