چرا والدین باید وقت کمتری را صرف تلفن همراه بکنند؟
آذر 25, 1398
دلبستگی چیست و چگونه کودکی با دلبستگی ایمن پرورش دهیم؟
آذر 25, 1398

چگونه با فرزندمان درمورد بلوغ صحبت کنیم؟



نشانه‌های کودک‌آزاری جنسی


چه موقع باید با فرزندمان درمورد بلوغ صحبت کنیم؟ آیا هر دوی والدین باید این کار را انجام دهند؟ آیا نوع صحبت والدین با توجه به جنسیت فرزندشان متفاوت است؟ جواب این سؤال ها را در ادامه می‌خوانید.

بهترین سن، چه زمانی است؟
پاسخ صحیح و دقیقی برای این سؤال وجود ندارد. بهتر است قبل از اینکه تغییرات بلوغ شروع شود درموردشان صحبت شود، بنابراین دوره ابتدایی و کلاس پنجم می‌تواند زمان خوبی برای این کار باشد. در حالت ایده‌آل، این مکالمه ادامه صحبت‌هایی است که قبلاً با فرزندتان درمورد نام اعضای خصوصی بدن داشتید و خیلی مهم است که این اتفاق افتاده باشد. اگر تا الان درمورد این مسائل مکالمه‌ای نداشته‌اید، قطعاً الان زمان باز کردن درها است.

مامان، بابا یا هر دو؟
جواب این سؤال ممکن است به جنسیت فرزند و سطح راحتی هر یک از والدین بستگی داشته باشد. معمولاً دخترها دوست ندارند درمورد عادت ماهانه با پدرشان صحبت کنند اما بعضی از آن‌ها با پدرشان راحت هستند به خصوص اگر فقط با پدرشان زندگی کنند. پسرها واقعاً نمی‌خواهند که مادرشان (حتی همراه پدر) درمورد موهای ناحیه تناسلی یا خودارضایی صحبت کند، اما این توضیحات هم نباید صرفاً از طرف مدرسه باشد. برخی خانواده‌ها متوجه شده‌اند که بچه‌ها راحت‌تر با یک فرد بزرگسال قابل اعتماد مثل پرستار صحبت می‌کنند. مهم‌ترین چیز این است که این مکالمه شروع شود و بچه‌ها بدانند که شما برای پاسخ به سؤالات آن‌ها آماده و حاضر هستید.

چه بگویید؟
زیرکانه و هوشمندانه با فرزندتان، صحبت کنید. این مکالمه را به زور به خورد فرزندتان ندهید و آرام، بدون استرس و به صورت بحث آزاد صحبت کنید. این مکالمه لازم نیست خیلی طولانی و پر از جزئیات باشد و خودتان را برای سؤالاتی که ممکن است بپرسند آماده کنید. کلمات را موقع توضیح دادن به دقت انتخاب کنید و برای سؤالات سخت آماده شوید مثلاً ممکن است نوجوان از شما درمورد رابطه جنسی دهانی سؤال بپرسد که در یک فیلم دیده است.

صحبت پسرانه در مقابل صحبت دخترانه؟
مطالب مشابه و در عین حال متفاوت است. پسرتان باید بداند در بلوغ دخترها چه اتفاقی می‌افتد بدون همه جزئیات ناخوشایند. دخترتان هم باید بدوند که در بلوغ، برای پسرها هم تغییراتی رخ می‌دهد اما نیاز به کمک‌های تصویری ندارند. صرف نظر از جنسیت، نوجوانان باید بدانند که بلوغ، زمان تغییر است. محتوای کلی مکالمه بیشتر درمورد این است که تغییرات بدن طبیعی است، بزرگترها آن‌ها را درک می‌کنند و برای جواب به هر سؤالی آماده‌اند و در انتهای نوجوانی، چیزهای خوبی در انتظار آن‌هاست.
ممکن است هنگام صحبت درمورد بلوغ، کمی عصبی و مضطرب باشید. چیزی که از همه مهم‌تر است این است که فرزندتان مطمئن شود شما برای جواب به سؤالاتش در دسترس هستید. اگر شما یا فرزندتان، در هنگام مکالمه، خیلی احساس راحتی نمی‌کنید، شوخ‌طبعی می‌تواند کمک‌کننده باشد و از طرف دیگر مطمئن شوید که صادقانه با فرزندتان صحبت می‌کنید. پنهان‌کاری نکنید اما اطلاعاتی بیشتر از چیزی که فرزندتان بتواند مدیریت کند را هم نگویید. اگر فرزندتان خواهر یا برادر بزرگتری دارد که دوره نوجوانی را پشت سر گذاشته است، می‌تواند منبع خوب دیگری برای این مکالمه باشد اما مطمئن باشید که اطلاعات درستی را به خواهر یا برادر کوچکترش می‌دهد و یا بیش از حد اطلاعات نمی‌دهد.


نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *