نشانه‌های کودک‌آزاری جنسی
آذر 23, 1398
چگونه با فرزندمان درمورد بلوغ صحبت کنیم؟
آذر 23, 1398

چرا والدین باید وقت کمتری را صرف تلفن همراه بکنند؟

چرا والدین باید وقت کمتری را صرف تلفن همراه بکنند؟


هر فردی به طور متوسط، روزانه سه ساعت از تلفن هوشمند خود استفاده می‎کند. روانشناس‌ها می‌گویند که خانواده‌ها امروزه وقت بیشتری را در کنار هم ولی تنها می‌گذرانند. این به این معنی است که آن‌ها از نظر جسمی حاضر هستند اما زمان ارزشمندشان را صرف شبکه‌های مجازی می‌کنند تا وقت گذاشتن برای فرزندانشان. در نهایت، این کودکان هستند که از چنین سبک زندگی‌ای آسیب می‌بینند. ورق بزنید و با این آسیب‌ها آشنا شوید.
1. رشد اجتماعی کودکان، مختل می‌شود. نبود توجه والدین نه تنها باعث می‌شود که کودکان ابتکار عمل نداشته باشند و دچار نوسانات خلقی شوند، رشد مغزی کودکان رو هم مختل می‌کند. کودکان برای رشد مغزی نیاز به یک محیط پایدار و قابل پیش بینی دارند و عدم مراقبت کافی مادران، می‌تواند خطر اختلالات هیجانی در کودکان و رفتارهای پرخطر و اعتیاد را در بزرگسالی آن‌ها افزایش دهد.
2. کودکان، عصبانی و بدرفتار می‌شوند. والدین علاوه بر اینکه برای فرزندانشان در استفاده از تلفن همراه، قانون می‌گذارند، باید برای خودشان هم همین کار را انجام دهند. وقتی والدین، از تلفن همراه خیلی استفاده می‌کنند بچه‌ها عصبانی، غمگین و احساس تنهایی می‌کنند. برخی از بچه‌ها ممکن است بدرفتاری و پرخاشگری کنند و ممکن است به تلفن همراه والدینشان آسیب برسانند که بتوانند توجه والدینشان را جلب کنند. عدم توجه به کودک، باعث میشه بچه‌ها احساس کنند رها شده‌اند، عزت نفسشان آسیب ببیند و فکر کنند دوست‌داشتنی نیستند. همچنین کیفیت والدگری والدین را پایین می‌آورد و استرس را در خانواده افزایش می‌دهد.

3. کودکان، والدین خود را به عنوان الگوی خوب نمی‌بینند. برای بسیاری از افراد، حتی یک دقیقه چک نکردن گوشی مثل شکنجه است. تحقیقات نشان می‌دهد که هفتاد درصد از خانواده‌ها در رستوران، موقع غذا خوردن از تلفن همراهشان استفاده می‌کنند که این باعث می‌شود والدین نتوانند تعامل چهره به چهره با فرزندانشان داشته باشند و به آن‌ها یاد بدهند چگونه رفتار کنند. کودکان رفتار والدینشان را تقلید می‌کنند و از طریق تعامل با آن‌ها مهارت‌های اجتماعی را کسب می‌کنند و وقتی والدین الگوی خوبی برای مهارت‌های اجتماعی نباشند، فرزندان هم در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.
4. کودکان دائماً باید برای کسب توجه والدین، رقابت کنند. فارغ از اینکه والدین چقدر فرزندانشان را دوست دارند و برای آن‌ها اهمیت قائلند، استفاده بیش از اندازه آن‌ها از تلفن همراه، باعث می‌شود کودکان احساس کنند که اهمیت چندانی برای والدینشان ندارند و این باعث آشفتگی بچه‌ها می‌شود، چون دائماً باید برای توجه والدینشان رقابت کنند. بچه‌ها می‌گویندچک کردن تلفن در هنگام صحبت با مادر و پدر بدترین عادت والدینشان است، حتی بسیاری از آن‌ها می‌گویند اگر می‌توانستند حتماً تلفن همراه را از والدینشان می‌گرفتند.
5. کودکان، منفعل‌تر می‌شوند و دلبستگی خود را به والدین از دست می‌دهند. پیوند عاطفی والدین و فرزندان بسیار قوی و در عین حال بسیار آسیب‌پذیر است. طی یک تحقیق نشان داده شد که وقتی مادران بازی خود را با فرزند هفت تا بیست و چهار ماهه متوقف می‌کردند و از تلفن همراه استفاده می‌کردند، پاسخ عاطفی بچه‌ها تغییر خیلی زیادی می‌کرد. این کودکان آشفته می‌شدند و وقتی مادرشان از تلفن همراه استفاده می‌کرد علاقه‌ای به کاوش در محیط اطراف نشان نمی‌دادند. حتی وقتی مادرشان دوباره آماده بازی می‌شد، کودکان مثل قبل علاق‌ ای به بازی نشان نمی‌دادند.


نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *