چرا به اهدافمان نمی رسیم؟
آبان 24, 1398
نهمین همایش سراسری روانپزشکی کودک و نوجوان
آبان 24, 1398

چگونه استرس کمتری را تجربه کنیم؟

9 روش برای کاهش استرس:


چند نفر از شما می خواهید که زودتر پیر شوید؟ خب، هیچکس. می‌دانید وقتی مرتباً استرس یا اضطراب را تجربه می‌کنید، روند پیر شدن را در خودتان تسریع می‌کنید؟ اگر به شدت خسته یا عصبی هستید، راهکارهایی که گفته شده را انجام بدهید تا استرستان کمتر شود. این راهکارها را بخوانید.
1. احساس گناه هر روزه را کنار بگذارید. بسیاری از ما وقتی زندگیمان تعادل ندارد، احساس گناه می‌کنیم اما مسئله این است که تا وقتی که اهداف و رؤیاهایی داشته باشیم هرگز احساس تعادل را تجربه نخواهیم کرد. همیشه کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن، یادگیری و به سرانجام رساندن وجود دارد. اگر شغلتان را خیلی دوست دارید و تکالیف و پروژه‌های کاری برایتان لذتبخش است خودتان را در این شغل غرق می‌کنید اما در یک نقطه مشخص، لازم است که آگاه شوید، کمی از کار فاصله بگیرید و برای ارتباط با دوستان و اعضای خانواده وقت بگذارید. قرار نیست هر روز حس کنیم که تعادل لازم را داریم. توجه کنید که در یک دوره زمانی و نه لزوماً هر روز توانسته‌اید برای همه ابعاد زندگیتان وقت بگذارید یا نه.
2. خوب، به اندازه کافی خوب است. وقتتان را برای عالی بودن در هرچیزی مثل بروشور بازاریابی شرکت، هدیه مناسب برای برادرزاده، بهترین تخت برای اتاق خواب یا خانه‌ای کاملاً تمیز تلف نکنید. اگر به رضایت هشتاد درصدی رضایت دادید سراغ کار بعدی برید وگرنه ساعت‌های زندگیتان به هدر میروند و هیچکس غیر از شما تفاوت‌ها رو نمی‌فهمد. از خودتان فراتر بروید و به پذیرش نزدیک‌تر شوید.
3. به تعویق بیندازید یا از دست بدهید. بله می‌توانم بشنوم که می‌گویید: من زمانی می ‌خوابم که مرده باشم. اما نکته این است که نتیجه این استرس‌ها، مردن زودتر از موقع است. فرسودگی، نشان افتخار نیست. بدون خواب، ارزشی برای خودتان و دیگران ندارید. فقط یک ساعت دیرتر خوابیدن برای انجام یک کار، برای سلامتیتان هزینه دارد. تحریک‌پذیری، مشکل در حفظ اطلاعات، بیماری‌های جزئی، قضاوت ضعیف، افزایش اشتباهات و حتی افزایش وزن نتیجه این سبک زندگی است. یک مطالعه در دانشگاه هاروارد بر روی نزدیک به هزار مدیر پردرآمد نشان داد که حدود پنجاه درصد از این افراد آنقدر بعد از کار خسته‌اند که نمی‌توانند برای صحبت با همسر خود وقت بگذارند.
‌ه زمان رانندگی را مقیاس قرار بدهید. وقتی می‌خواهید به دکتر، دندانپزشک، آرایشگر یا هرچیزی مراجعه کنید، نزدیک‌ترین آن‌ها به خانه‌تان را انتخاب کنید. درمورد اعضای خانواده هم همینطور است. مطمئناً زمان‌هایی هست که پیش‌دبستانی، فروشگاه یا کلاس ورزشی ایده‌آل نیاز به رفت و آمد طولانی دارد اما قبل از تصمیم‌گیری از خودتان بپرسید که آیا ارزش بیدار شدن زودتر یا ساعت‌ها رانندگی را دارد یا نه. سعی کنید برنامه‌ریزیتان طوری باشد که اگر با ماشین جایی میروید بتوانید با چند سرنشین بروید و اینکه حتماً لازم نیست در هر فعالیتی حضور داشته باشید. مطئمناً شرکت کردن در فعالیت‌های مختلف، سرگرم‌کننده است اما اگر فرزندتان چند بازی یا فعالیت را از دست بدهد تبدیل به یک قاتل سریالی نمیشود.
5. به دیگران نه بگویید تا بتوانید به خودتان بله بگویید. آیا وقتی از شما خواسته میشود که به شبکه‌های اجتماعی بپیوندید قبول می‌کنید و در نتیجه برای خانواده کمتر وقت می‌گذارید؟ آیا هنوز هم می‌خواهید خودتان را برای مهمانی دادن و راضی نگه داشتن بقیه بکشید؟ اگر زمان‌هایی نیاز دارید برای خودتان وقتی بگذارید، اصلاً خودخواهانه نیست که به دیگران نه بگویید. حتی اگر در هر فعالیت، مهمانی یا هر رویدادی شرکت نکنید زندگی ادامه دارد. به این قضیه اینطور نگاه کنید: وقتی گاهی اوقات نه بگویید، هنگام حضور در مهمانی‌ها یا فعالیت‌ها جذاب‌تر هستید و دیگران بیشتر قدرتان را می‌دانند.
6. خاموش کنید. سریع‌ترین راه برای استراحت، خاموش کردن تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و لذت بردن از نبود حواسپرتی‌هاست. بعضی از افراد می‌گویند تلویزیون آن‌ها را آرام می‌کند اما تلویزیون نگاه کردن بیشتر یک عادت است تا راهی برای کاهش استرس. کامپیوتر هم همینطور. خیلی خوب است که در شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان ارتباط بگیرید اما واقعاً لازمه بدانید برای شام به چه رستورانی رفته‌اند؟ به جای خیره شدن به صفحه تلویزیون یا موبایل، یکی از کتاب‌هایتان را از قفسه بردارید، یکی از دوستان خوبتان را ببینید، یا نوشیدنی مورد علاقه‌تان رو بخورید و درمورد روزی که داشتید فکر کنید.
7. شلختگی را در آغوش بگیرید. زندگی تمیز، شما را تعریف نمی‌کند، شما را محدود می‌کند. ممکن است خانه‌تان معمولاً شلخته باشد. کثیف با شلخته متفاوت است. ممکن است وسایل دقیقاً در سر جای خودشان نباشند اما برای اینکه بتوانید برای برنامه‌های دیگرتان وقت بگذارید لازم است بپذیرید که باید هرازچندگاهی، شلختگی را بپذیرید. شلختگی را در آغوش بگیرید چون به این معنی است که دارید یک زندگی شلوغ و رضایت‌بخش رو پشت سر می‌گذارید.
نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *