کودک آزاری و سو رفتار کودکان
مرداد 27, 1398
برگزاری کارگاه تخصصی مشکلات عاطفی نوجوان (مداخلات نوجوان) توسط خانم دکتر معصومه موسوی(فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان)
مرداد 27, 1398

نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان


اختلالات افسردگی در کودکان شایع است و منجر به عوارض بلند مدتی در زمینه رشد شناختی اجتماعی و روانی افراد می‌شود. بسیاری از اوقات افسردگی در دوران کودکی تا بزرگسالی با کودکان همراه می‌شود و فرد دوره‌های مختلفی از افسردگی را تجربه می‌کند. به همین دلیل شناسایی زودرس و به موقع و درمان آن اهمیت بسیاری دارد.
تظاهرات افسردگی در دوران کودکی و نوجوانی تقریبا شبیه بزرگسالی است اما تا حدود زیادی تحت تاثیرات سطح رشدی و تحولی کودک و نوجوان نیز می‌باشد. این درست است که کودکان کمتر اقدام به خودکشی و افکار خودکشی دارند اما در مورد افسردگی‌های شدید اینطور نیست و همچنان اقدام به خودکشی مهم ترین خطر افسردگی است.
کودکان بسیار خردسال مبتلا به افسردگی اساسی اغلب غمگین، بی حال یا بی احساس به نظر می‌رسند و به دلیل سطح رشدی ممکن است کودکان این احساسات خود را به زبان نیاورند. همچنین شکایات جسمانی نظیر سر درد، دل درد، ظاهر غمگین و کناره جو از علائم دیگری هستند که در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود. بیمارانی که در اواخر سنین نوجوانی هستند دچار انواع شدیدتری از افسردگی می‌شوند و بسیاری از اوقات بی لذتی نافذ، کندی شدید روانی حرکتی و حس درماندگی بروز می‌دهند.
چنانکه گفته شد موارد مربوط به رشد بر ابراز علائم تاثیر می گذارند. به عنوان مثال بچه های کوچکی غمگینی که مکررا افکار خودکشی را ابراز می‌کنند، عموما توانایی طرح ریزی و نقشه‌ی برای اقدام به خودکشی را ندارند. خلق این کودکان ممکن است در مقابل عوامل استرس زای مختلف همچون اختلافات خانوادگی، سو رفتار و غفلت و شکست های تحصیلی آسیب پذیر باشد. برخی از کودکان مبتلا اختلال افسردگی قبلا قربانی سو رفتار و غفلت بوده اند و خانواده های آن ها دچار مشکلات عمده ای همچون بیماری روانی والدین، سو مصرف مواد یا فقر هستند.
خصوصیات افسردگی اساسی در کودکان
علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان شامل چندین نشانه اصلی است:
1- خلق افسرده یا تحریک پذیر 2- فقدان علاقه یا احساس لذت از دیگر نشانه های مربوط به افسردگی می توان به ناتوانی کودک در کسب وزن مورد انتظار، بی خوابی یا پرخوابی روزانه، تحریک یا کندی روانی حرکتی، احساس بی ارزشی یا احساس گناه نامتناسب، کاهش توانایی تفکر یا تمرکز و افکار تکرار شونده مرگ اشاره کرد.
در کودکان که در قبل از بلوغ قرار دارند دوره های افسردگی اساسی به صورت شکایات بدنی، تحریک روانی حرکتی و حتی توهمات بروز می کند. فقدان احساس لذت، ناامیدی، کندی روانی- حرکتی و هذیان در نوجوانان و افراد سن بلوغ بارزتر است. همچنین در کودکان مشکلات استها و خواب نیز شایع است.
از دیگر نشانه‌های مربوط به افسردگی در کودکان می توان احساس بی قراری، بداخلاقی، پرخاشگری، بی میلی برای همکاری در جریانات خانوادگی، کناره گیری از فعالیت های اجتماعی و تمایل به ترک منزل را برشمرد. مشکلات تحصیلی نیز در نوجوانان ممکن است دیده شود. برخی از کودکان و نوجوانان دارای افسردگی ممکن است به جای احساس غم، احساس خشم یا عصبانیت کنند.
همانطور که گفته شد این اختلالات دیرپا هستند و اغلب تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند و مشکلات عمده ای را برای فرد و جامعه و خانواده به بار می آورند. این اختلالات عملا تمام زندگی روانی – اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین دلیل نیاز است که والدین و معلمان با ارجاع به موقع این کودکان به روانشناس و روانپزشک سریع تر اقدام کنند تا از مشکلات کنونی و آینده فرد جلوگیری شود.





جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1
مرکز تخصصی روانشناسی و روانپزشکی مهرآئین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *