باید‌ها و نباید‌های بهداشت مناسب خواب
اردیبهشت 4, 1398
درمان کنترل محرک در اختلالات بی خوابی
اردیبهشت 4, 1398

آیا برای درمان بی‌خوابی می‌توان از قرص‌های خواب آور استفاده کرد؟

آیا برای درمان بی‌خوابی می‌توان از قرص‌های خواب آور استفاده کرد؟


درمان دارویی برای بی‌خوابی اولیه اکثرا شامل قرص‌های زولپیدم، زالپلون، بنزودیازپین‌ها و سایر داروهای خواب آور می‌شود. برای استفاده از داروهای خواب آور فرد حتما باید تحت نظر روانپزشک باشد. چرا که دوز دارو، عوارض و طول مدت استفاده از دارو باید به دقت کنترل شوند.
همچنین داروهای خواب آور باید با احتیاط مصرف شوند. به طور کلی داروهای خواب آور نباید بیش از دوهفته تجویز شوند زیرا احتمال بروز محرومیت و تحمل وجود دارد.
یکی از داروهای موثر که به طور غیر تجویزی و تجویزی استفاده می‌شود راملتئون است که یک آگونیست گیرنده ملاتونین است و برای شروع خواب در درمانی بی خوابی تایید شده است. این دارو به ترشح ملاتونین از غده پینه آل کمک می‌کند و موجب شروع خواب می‌شود. ملاتونین خود یک هورمون درون زاد است که با تنظیم خواب ارتباط دارد.
همچنین یکی از مواردی که در بین مراجعان و افرادی که از داروهای بی خوابی استفاده می‌کنند استفاده خودسرانه بنزودیازپین‌ها به خصوص آلپروزلام است. آلپروزلام که در اصل یک داروی ضد اضطراب است با تخفیف اضطراب و آرامبخشی موجب خواب می‌شود. برای استفاده از این دارو باید به خاطر داشت که این دارو اگر به عنوان داروی بی خوابی استفاده شود سریعا موجب تحمل در فرد در مدت بسیار کوتاهی می‌شود؛ بدین صورت که فرد برای خوابیدن به دوز بیشتری از این دارو نیاز دارد. همچنین با قطع دارو بی‌خوابی به صورت شدیدتری بازگشت می‌کند و فرد نسبت به قبل دچار مشکل بیشتری می‌شود.
در استفاده از داروهای خواب آور حتما باید به این نکته توجه شود که این داروها برای مصرف کوتاه مدت تایید شده اند نه مصرف بلند مدت. هر چند در این بین استثنائاتی وجود دارد اما این قرص ها حتما باید تحت نظر روانپزشک و با دوز کافی باشد. داروهای خواب آور در صورت مصرف صحیح می‌توانند سبب تخفیف فوری و کافی بی خوابی شوند اما بی خوابی معمولا با قطع دارو باز می‌گردد.



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاه ها بسته شده است