۶ راه برای پیشگیری از مشکلات تصویر بدنی در کودکان خردسال
مهر 28, 1399
اضطراب والدین چگونه بر فرزندپروری آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟
مهر 28, 1399

نحوه صحبت کردن با نوجوان در مورد دوستی



نحوه صحبت کردن با نوجوان در مورد دوستی


داشتن دوست، یافتن دوستان جدید و روابط دوستانه بخشی مهم از رشد کودکان و نوجوانان است. صحبت با نوجوان در مورد اینکه چگونه دوست خوبی باشد و اینکه دوستی سالم به چه معناست، می‌تواند به بلوغ او کمک کند. بنابراین، در این مقاله به موضوع نحوه صحبت کردن با نوجوان در مورد دوستی پرداخته شده است.

دوستی در نوجوانی با دوستی در کودکی متفاوت است
در حالی که فرزندان ما در کودکی یاد گرفته‌اند بازی کردن با همسالان به معنی دوستی است در نوجوانی، روابط دوستانه مستقل، یک موضوع متفاوت است. وقتی فرزندان کوچک هستند والدین برای ملاقات آن‌ها با دوستانشان برنامه‌ریزی می‌کنند اما وقتی به نوجوانی می‌رسند تصمیم‌گیری در این مورد به عهده خودشان است و خودشان نیز تصمیم می‌گیرند که چه کسی دوست آن‌ها باشد.
والدین باید در انتخاب جمع‌های دوستانه به نوجوان خود آزادی بدهند و در عین حال نیز می‌توانند فرزند خود را در این مورد راهنمایی کنند. در واقع، در دوره نوجوانی، والدین لازم است بین راهنمایی کردن و آزادی دادن به فرزند خود تعادل ایجاد کنند.

والدین چگونه می‌توانند به نوجوان خود در روابط دوستی کمک کنند؟
اگرچه شما می‌توانید به فرزند خود در روابط دوستی کمک کنید اما در نهایت تصمیم با خود اوست. نوجوانی که یاد می‌گیرد دوستی سالمی با دیگران داشته باشد در بزرگسالی نیز این مهارت را ادامه می‌دهد. بنابراین، برای کمک به فرزندتان از فرصت‌های مختلف برای صحبت با او در مورد ویژگی‌های یک دوستی خوب صحبت کنید. ممکن است فرزندتان با دوستش دچار مشکل شود یا با یکدیگر دعوا کنند. چنین شرایطی، فرصت خوبی برای توضیح دادن نکات روابط دوستانه به نوجوان است.مطمئن شوید که طرف کسی را در این اختلاف نمی‌گیرید. در عوض، گوش کنید و سعی کنید احساسات فرزندتان را درک کنید.


11 نکته درباره نحوه صحبت کردن با نوجوان در مورد دوستی
در ادامه به چند نکته درباره نحوه صحبت کردن با نوجوان در مورد دوستی اشاره شده است.
• هر کس مجاز است دوست‌های زیاد و انواع مختلفی از دوستان را داشته باشد.
• صداقت در دوستی مهم است.
• دوستان گاهی اوقات یکدیگر را آزار می‌دهند اما آن‌ها همیشه می‌توانند عذرخواهی کرده و یکدیگر را ببخشند.
• دوستان می‌توانند روی یکدیگر تأثیر بگذارند هم از طریق مثبت و هم از نظر منفی. صحبت کردن در مورد فشار همسالان با نوجوان خود بسیار مهم است.
• اینکه چه کسی را به عنوان دوست خود انتخاب کنید بسیار مهم است. ضروری است که هوشمندانه دوستتان را انتخاب کنید و بنابراین از مزایای یک دوستی خوب بهره‌مند شوید.
• برای ایجاد و حفظ یک دوستی، یاد گرفتن مهارت‌های زیادی لازم است. همچنین برای تمام کردن یک رابطه دوستی نیز مهارت‌های زیادی لازم است.
• یافتن یک دوست خوب ممکن است زمان‌بر باشد. این موضوع اغلب ارزش تلاش را دارد زیرا دوست خوب می‌تواند به کاهش استرس در مواقع بحرانی کمک کند.
• گذراندن وقت با هم به شما کمک می‌کند تا دوستان خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید برای در میان گذاشتن احساسات خود راحت باشید.
• یک دوستی خوب باعث می‌شود شما نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید.
• اشکالی ندارد که با بزرگ‌تر شدن، دوستانتان را تغییر دهید. با بالا رفتن سن و تغییر علایق، دوستان نیز عوض می‌شوند.
در این مقاله به موضوع نحوه صحبت کردن با نوجوان در مورد دوستی و نکات آن پرداخته شد. اگر می‌خواهید فرزندتان روابط سالمی با دیگران داشته باشد علاوه بر اینکه لازم است نکات مطرح شده در این مقاله را رعایت کنید ضروری است به او مهارت‌های لازم برای زندگی را نیز آموزش دهید. در این صورت، نوجوان می‌تواند در انتخاب دوست مناسب و حفظ روابط خود بهتر عمل کند.
نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر




جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *