اگر والدین به خاطر فرزندشان با هم بمانند، چه اتفاقی می‌افتد؟
دی 19, 1398
پیامدهای اجبار کودکان به در آغوش گرفته شدن یا بوسیده شدن توسط بزرگ‌ترها
دی 19, 1398

ایجاد انگیزه در نوجوانان برای درس خواندن



ایجاد انگیزه در نوجوانان برای درس خواندن


1. همدلی کنید. برای اینکه بدانید چگونه به فرزندتان انگیزه درس خواندن بدهید باید در گام اول، احساس و فکرهای او را بشناسید. خودتان را جای او بگذارید. با فرزندتان صحبت کنید و سعی کنید دیدگاهش را درک کنید و بعد در مورد دیدگاه خودتان با او صحبت کنید. بهترین راه برای حل مسئله، فهمیدن این است که چه چیزی مانع درس خواندن فرزندتان می شود. ممکن است او به یک درس علاقه داشته باشد و درس دیگری را دوست نداشته باشد یا اینکه ممکن است یادگیری آن درس برایش سخت باشد. صحبت با نوجوان به شما کمک می کند با او همدلی کنید و منشأ مشکلش را بفهمید.
2. به او کمک کنید که شروع کند. نوجوان‌ها معمولاً بعد از یک روز طولانی خسته می‌شوند و ممکن است برای انجام تکالیفشان تنبلی کنند. بنابراین، اگر فقط به فرزندتان بگویید که درسش را بخواند کافی نیست. پیش او بنشینید و به او کمک کنید که راه‌حل انجام تکالیفش را پیدا کند. مثلاً تکالیفی که انجام آن‌ها برایش سخت است را مرتب کند. اگر درس‌ها خیلی برای او سخت هستند می‌توانید برای فرزندتان معلم خصوصی بگیرید. از این طریق می‌توانید به او فشاری جزئی برای درس خواندن بیاورید.
3. داد زدن کمکی نمی‌کند. سرزنش کردن نوجوانان برای کوچک‌ترین خطا نتیجه خوبی ندارد. اگر دائماً سر فرزندتان داد بزنید او از شما فاصله می‌گیرد و به نشانه اعتراض، تصمیم می‌گیرد که به حرف‌های شما گوش ندهد. مهربان و آرام و درعین‌حال قاطع باشید. سعی کنید به فرزندتان بفهمانید که چرا درس خواندن برایش ضروری است و خیلی آرام در مورد منافع آن با او صحبت کنید. این کار خیلی مؤثرتر از داد زدن و سخنرانی‌های طولانی است.
4. انتظارتان را بالا نبرید. توقع بالا باعث محدود شدن فرزندتان می‌شود و اضطراب و استرس او را افزایش می‌دهد. بر اساس یک الگوی منظم، تأکیدتان روی درس خواندن را بیشتر کنید. به نوجوانتان یاد بدهید که اهداف کوچک و قابل‌دسترس را در نظر بگیرد و وقتی به یکی از آن‌ها رسید هدف دیگری را تعیین کند. با این روش نوجوان یاد می‌گیرد که در بلندمدت به اهداف بیشتری برسد.
5. بر روی فعالیت‌های فوق‌برنامه تأکید کنید. مطمئن شوید که تأکیدتان روی درس خواندن مانع علایق و فعالیت‌های دیگر فرزندتان نشود. تشویقش کنید که بیرون برود، بازی کند و کمکش کنید که زمان‌هایی را هم برای فعالیت‌های موردعلاقه‌اش در نظر بگیرد.
به یاد داشته باشید که:
ایجاد انگیزه در نوجوان به این معنی نیست که باید کاری را انجام بدهد که شما می‌خواهید.
رمز اصلی کمک به نوجوانان برای درس خواندن، مشارکت، حل مسئله با یکدیگر و حمایت از نوجوان و نظارت بر او است
بعلاوه، هیچ‌وقت از تحسین کردن دریغ نکنید، حتی برای کوچک‌ترین دستاورد.

نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *