نشانه‌های یک رابطه سالم
آبان 21, 1398
چگونه استرس کمتری را تجربه کنیم؟
آبان 21, 1398

چرا به اهدافمان نمی رسیم؟

9 مورد از کارهایی که شما را از رسیدن به اهدافتان باز می‌دارد


برای رسیدن به هدف، باید رفتار خود را تغییر دهیم و در نهایت به نسخه بهتری از خودمان تبدیل شویم. چون ما در حال حاضر برای آن آماده نیستیم، عادت‌های لازم را ایجاد نکرده‌ایم، هنوز بعضی فعالیت‌های ناسالم را کنار نگذاشته‌ایم و هنوز برخی چیزها حواسمان را پرت می‌کنند و ما را از راه رسیدن به اهدافمان منحرف می‌کنند. اما دستیابی به آنچه می‌خواهید کاملاً امکان‌پذیر است، فقط باید تداوم را دوست داشته باشید و هر روز یک قدم به سمت هدفتان بردارید، همچنین باید مواردی را که باعث کندی پیشرفت شما می‌شود یا جلوی پیشرفتتان را می‌گیرد حذف کنید.
این موارد چیست؟ ورق بزنید و با آن‌ها آشنا شوید.
1. کمال‌گرایی. بسیاری از افراد درون خود، آرزوهای عمیقی دارند که واقعاً می‌خواهند به آن‌ها برسند اما آنقدر حریص هستند که قبل از اینکه اصلاً به آرزوهای خود برسند بیش از آنچه لیاقتشان باشد را می‌خواهند. برای مثال، بسیاری از افراد، می‌خواهند پیشنهاد یک شغل خوب با حقوق بالا به آن‌ها داده شود تا درآمد بیشتری داشته باشند و کیفیت زندگی‌شان بالا برود اما آن‌ها می خواهند به سرعت ثروتمند شوند و می‌خواهند فوراً هم به آن برسند. این رویکردی اشتباه است زیرا اول باید برای آنچه دارید قدردان باشید، فقط در این صورت احساس دارایی می‌کنید و می‌توانید برای تبدیل آن به چیزی بیشتر قدرت پیدا کنید و بیشتر تلاش کنید.
2. شکست. این روزها، ما درک اشتباهی از شکست داریم. اکثر مردم از آن می‌ترسند و حتی به دلیل احتمال شکست، تلاش نمی‌کنند. به همین دلیل، رؤیاهای آن‌ها هیچوقت واقعی نمی‌شود. حقیقت این است که شکست یک هدیه گران‌بهاست و گامی اجتناب‌ناپذیر در مسیر موفقیت که باید بارها آن را بردارید. شکست، نشان‌دهنده این است که در حال تلاشید، کاری را در جهت آنچه می‌خواهید انجام می‌دهید و تسلیم نمی‌شوید. شکست، درس‌ها و تجربه‌های زیادی را دربر دارد که شما را قوی‌تر، با اراده‌تر و متمرکزتر می‌کند و به شما یاد می‌دهد که دفعه بعد چه کاری را انجام ندهید.
3.
تمرکز بر روی نتیجه نهایی. مشتاق رسیدن به نتیجه نهایی هستید. درون شما چیزی هست که شما را بی‌تاب می‌کند و می‌خواهید به هدفتان همین الان برسید اما همچنین باید بدانید بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید لذت بردن از روند کار و تمرکز کمتر روی نتیجه نهایی است.
4. برداشتن قدم‌های بزرگ. مسیر مشخصی قبل از رسیدن به آنچه می‌خواهید وجود دارد و هدف این است که به اندازه کافی قوی باشید تا بتوانید موفقیتی که منتظر شماست را مدیریت کنید. این مسیر، گام‌های بسیار زیادی دارد. از گام‌های کوچک شروع کنید، زیرا گام‌های بزرگ ما را نگران می‌کنند، می‌ترسانند و ما حتی آن‌ها را امتحان نمی‌کنیم. بنابراین اهدافتان را به گام‌های کوچک و بعد کوچک‌تر تقسیم کنید تا اینکه فهرستی از کارهای ساده‌ای داشته باشید که هر روز آن‌ها را انجام دهید. در این صورت نه گفتن به آن‌ها غیر ممکن خواهد بود.

6. پشت گوش انداختن. یک نکته را در نظر داشته باشید: اکنون بهترین زمان برای انجام آنچه می‌خواهید است و هر زمان دیگری از الان، دیر است. لحظه کنونی، زمانی است که شما آینده خود را شکل می‌دهید و تنها زمانی است که می‌توانید مولد باشید و روی چیزی کار کنید که می‌خواهید. تنها راه حلی که برای پشت گوش انداختن وجود دارد این است که بلافاصله و قبل از اینکه ذهنتان شروع به بهانه آوردن بکند، بدون تردید در توانایی‌های خود و ترس از شکست، کار خود را شروع کنید.
7. انتظارات. داشتن انتظارات زیاد، رفتار مخربی است که باعث ناامیدی عمیق در زندگی‌تان می‌شود بنابراین آن را متوقف کنید. انتظار دارید که بعضی چیزها به نحو مشخصی انجام شوند، انتظار دارید همانطور که تصور می‌کنید دیگران رفتار کنند و وقتی انتظارتان براورده نشد آشفته می‌شوید و انگیزه‌ی انجام کار را از دست می‌دهید. بنابراین، از این خیال‌پردازی‌ها فاصله بگیرید و واقعیت را همانطور که هست بپذیرید و در عین حال به آنچه می‌دانید درست است ادامه دهید.
8. حواسپرتی‌ها. در مسیر رسیدن به موفقیت، افرادی خواهند بود که به شما شک دارند و اگر به حرفشان گوش دهید امیدتان را از دست می‌دهید، وسوسه های زیادی در مسیر موفقیتتان وجود دارد که لذت‌بخش و وقت‌گیر هستند و گاهی اوقات احساس می‌کنید که زندگی ناعادلانه است چون دیگران زمان زیادی دارند، هرچه می‌خواهند می‌خورند، می‌توانند چیزهایی بخرند و شما نمی‌توانید. اما این درست نیست. شما فقط تصمیم گرفته‌اید که روی اهداف خود کار کنید و برای زندگی بهتر تلاش کنید در حالی که دیگران روش ساده‌تر زندگی را انتخاب کرده‌اند از جمله فعالیت‌هایی که فقط باعث خوشحالی موقتی می‌شوند.
9. نبود تداوم. این مانع، مسئله ی بسیار بزرگی است زیرا اگر برای آنچه می‌خواهید هر روز تلاش نکنید، پیشرفت نمی‌کنید. تداوم داشتن، ویژگی افراد موفق است و مانند هرچیز می‌تواند تبدیل به عادت شود. بنابراین مسیر رسیدن به هدفتان را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید، هر روز برای آن وقت بگذارید و اراده انجام این کار را در خود تقویت کنید.

نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *