کارگاه‌های تخصصی در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی؛ برنامه پاییز و زمستان ۹۸
آبان 14, 1398
۶ گام برای کمک به کودک در مدیریت هیجانات
آبان 14, 1398

چگونه اعتماد به نفس فرزندانمان را بهبود ببخشیم؟

چگونه اعتماد به نفس فرزندانمان را بهبود ببخشیم؟


برای والدین، اعتماد به نفس فرزندان بسیار مهم است. اعتماد به نفس، مسیر رسیدن به موفقیت است و باور به توانایی‌تان در تسلط بر جسم، رفتار و چالش هایی است که در جهان با آن ها روبرو می شوید. اگر فرزندانمان به خودشان باور داشته باشند، در زندگی بیشتر ریسک می کنند، به اهدافشان متعهد می مانند و به چیزهای فوق العاده ای دست پیدا می کنند.
والدین می‌توانند با دادن فرصت به کودکان برای تمرین و تسلط بر مهارت ها، اعتماد به نفس آن‌ها را بهبود دهند. اجازه دهید فرزندانتان اشتباه کنند و روحیه آن‌ها را تقویت کنید تا حتی اگر گاهی اوقات شکست می‌خورند، به تلاش خود ادامه دهند. والدین منبع اصلی خود-ارزشمندی کودک هستند. اگر نمی‌دانید برای بهبود اعتماد به نفس فرزند خود از کجا باید شروع کنید، ما راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که انجام آن‌ها کمک می‌کند کودکتان خوشحال، با اعتماد به نفس و موفق شود.
1. از طریق بهبود زبان بدن فرزندتان، به بهبود خودانگاره او کمک کنید. لازم است کودک یاد بگیرد هنگام ایستادن شانه هایش را عقب بدهد، کاملاً صاف بایستد و سرش بالا باشد. در این حالت، او احساس اعتماد به نفس بیشتری دارد.
2. به فرزندتان اجازه دهید انتخاب‌های خودشان را داشته باشند. هنگامی که به کودکان، متناسب با سنشان حق انتخاب داده می شود، بیشتر احساس قدرت می‌کنند و بنابراین اعتماد به نفس بیشتری دارند.

1. مراقب تحسین بیش از اندازه فرزندتان باشید. این کار باعث نمی‌شود که کودکان سخت‌تر تلاش کنند یا کارهایشان را بهتر انجام دهند. در واقع، اگر به کودکان بگوییم که آن‌ها فوق العاده باهوش و بااستعداد هستند، وقتی تکلیفی برای آن‌ها دشوار باشد، به راحتی دلسرد می‌شوند. اگر بیش از اندازه، فرزندان خود را تحسین نکنیم، آن‌ها در مواجهه با چالش‌ها انگیزه بیشتری برای تلاش بیشتر خواهند داشت. علاوه بر این، بهتر است تلاش کودک را تحسین کنیم تا نتیجه‌ی نهایی را.
2. به فرزندان خود، طرز رفتار پسندیده را یاد بدهید. این روش ممکن است توصیه عجیب و غریبی به نظر برسد اما اگر کودک بداند چگونه آدرس بدهد، با دیگران دست بدهد یا حتی میز بچیند شروعی برای ساختن اعتماد به نفس در اوست.
3. به فرزند خود حل مسئله یاد بدهید. به جای اینکه مشکلاتشان را حل کنید، به آن‌ها کمک کنید که مشکلاتش را حل و فصل کند. شما به عنوان والدین، باید فرزندانتان را در تلاش‌هایش برای حل مسئله راهنمایی کنید اما به جای او حل مسئله نکنید. گاهی اوقات، مواجهه کودک با ناکامی، فرصتی عالی برای ایجاد حس اعتماد به نفس، شایستگی و تسلط در آن هاست. باید فرزندانتان را تشویق کنید اما اجازه ندهید به شما وابسته شوند. اجازه بدید خودشان راه حل را پیدا کنند.
4. به فرزندانتان مسئولیت بدهید. با محول کردن کارهای روزانه خانه، به پرورش اعتماد به نفس کودک کمک می‌کنید. هم برای شما و هم برای کودک خوب است. این روش، به کودک احساس خودارزشمندی بیشتری می‌دهد و باعث می‌شود که او انرژی‌اش را به سمت رفتار مطلوب و یادگیری مهارت سوق دهد. متناسب با سن کودک، می‌توانید از او بخواهید تختش را مرتب کند، گردگیری کند، یا حتی ظرف بشوید. اما به یاد داشته باشید: سعی نکنید آنچه او انجام داده بهتر کنید!
5. اعتماد به نفس خودتان را بهبود ببخشید. این مهم‌ترین گام است. اگر عزت نفس پایینی دارید، همه‌ی اقدامات لازم را برای بهتر کردن آن انجام دهید. اگر قوی‌تر و با اعتماد به نفس‌تر شوید کودکان هم شما را الگو قرار می‌دهند.
در پایان، وظیفه ما به عنوان والدین، پرورش فرزندان شاد است و این کار از لحظه تولد آن‌ها شروع می‌شود. سرانجام همه کودکان بزرگ می‌شوند و به زندگی خود بدون ما ادامه می‌دهند. نحوه زندگی آن‌ها به این بستگی دارد که آیا ما توانسته‌ایم اضطراب و استرس خود را مدیریت کنیم و از کنترل کردن کودکانمان خودداری کنیم. اگرچه هر کودکی متفاوت است، اگر والدین، این روش‌های عمومی را انجام دهند، می‌توانند به کودکان در ساختن اعتماد به نفس کمک کنند.

نویسنده: خانم مینا معین اسلام، روانشناس کودک و بازی درمانگر



جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *