آپراکسی گفتاری دوران کودکی چیست؟
تیر 23, 1398
خودکشی در نوجوانان؛ قسمت اول
تیر 23, 1398

آفازی یا زبان پریشی چیست؟

آفازی چیست؟


آفازی یا زبان پریشی شرایطی است که در آن توانایی برقراری ارتباط محدود می شود. که می تواند شامل توانایی صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن و درک نوشته ها باشد.
آفازی معمولا پس از یک سکته یا آسیب سر به طور ناگهانی اتفاق می افتد. همچنین می تواند به تدریج با یک تومور مغزی که به سرعت رشد می کند یا یک بیماری پیشرونده و دائمی ایجاد شود. میزان آسیب مغزی و مکان آن میزان معلولیت را تعیین می کند.
درمان اصلی برای آفازی توسط آسیب شناس گفتار و زبان ارائه می شود. فرد مبتلا به آفازی، در طی فرایند درمان مهارتهای زبان را بازیابی می کند و یاد می گیرد از روش های دیگر برای برقراری ارتباط استفاده کند. اعضای خانواده اغلب در این فرآیند شرکت می کنند و به شخص کمک می کنند ارتباط برقرار کنند.

علائم

آفازی نشانه ای از برخی شرایط دیگر مانند سکته مغزی یا تومور مغزی است.
فرد مبتلا به آفازی ممکن است:
1- با جملات کوتاه یا ناقص صحبت کند.
2- جمله هایی بگوید که معنی ندارند.
3- یک صدا یا کلمه را جایگزین صدا و کلمه درست کند.
4- حرف هایش غیر قابل تشخیص باشند.
5- گفتگوهای دیگران را درک نکند.
6- جملاتی را بنویسد که بی معنی باشند.


انواع آفازی

آفازی ناروان
آسیب به ناحیه مربوط به گفتار و زبان در نزدیکی قسمت جلویی سمت چپ مغز معمولا به آفازی بروکا منجر می شود که به آن آفاشی ناروان نامیده می گویند. افراد مبتلا به این اختلال برای گفتن کلمات تلاش تقلا دارند. با جمله های بسیار کوتاه صحبت می کنند و کلمات را حذف می کنند. اما گفتار دیگران را به خوبی درک می کند.
افرارد مبتلا به آفازی برکا یا ناروان اغلب از مشکل خود در برقراری ارتباط اگاه هستند. این افراد ممکن است فلجی یا ضعف در سمت راست بدن داشته باشند.
آفازی روان افراد مبتلا به این نوع آفازی ممکن است به راحتی و روان و با جملات طولانی و پیچیده سخن بگویند اما معمولا جملات آن ها بی معنی است یا شامل کلمات غیر قابل تشخیص هست، یا کلماتی که نادرست یا غیر ضروری هستند. آنها معمولا خوب صحبت می کنند و اغلب متوجه نمی شوند که دیگران نمی توانند صحبت آنها را درک کنند. همچنین به عنوان آپنه ویرویکه شناخته می شود، این نوع آفازی در نتیجه آسیب به ناحیه زبانی در سمت چپ مغز ایجاد می شود
آفازی عمومی
افازی کلی یا عمومی یا گلوبال از آسیب وسیع به شبکه های زبانی مغز منجر می شود. افراد مبتلا به فازی گلوبال دارای ناتوانی های شدید در برقراری ارتباط و مشکلات شدید در بیان و درک گفتار هستند.

علل

شایعترین علت آفازی آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی - انسداد یا پارگی رگهای خونی در مغز است، از دست دادن خون مغز منجر به مرگ مغزی و آسیب در مناطق که مسئول کنترل گفتار و زبان هستند می شود.
آسیب مغزی ناشی از یک ضربه شدید سر، تومور، یک عفونت یا یک روند تخریب کننده نیز می تواند باعث ایجاد آفازی شود. در این موارد، آفازی معمولا با انواع دیگر مشکلات شناختی مانند مشکلات حافظه یا فراموشی رخ می دهد.

عوارض جانبی

آفازی می تواند مشکلات کیفیت زندگی بسیار جدی را ایجاد کند، زیرا ارتباطات بخش بسیار بزرگ و مهمی در زندگی هر فرد است. و مشکل ارتباطی ممکن است شغل، روابط و عملکرد روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد.
موانع زبانی و گفتاری منجر به شرم، افسردگی و مشکلات ارتباطی می شود.

نویسنده : سید مهدی مجرد، روانشناس بالینی و روانسنج





جهت تعیین وقت با روانشناس کودک و گفتاردرمانگر می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *