نارساخوانی یا دیسلکسیا چیست؟
تیر 20, 1398
آفازی یا زبان پریشی چیست؟
تیر 20, 1398

آپراکسی گفتاری دوران کودکی چیست؟

آپراکسی گفتاری دوران کودکی چیست؟


آپراکسی یک اختلال گفتاری است که در آن مغز کودک برای هماهنگ کردن حرکات دهانی پیچیده برای ایجاد صداها، هجاها، کلمات و عبارات مشکل دارد. به طور معمول ضعف عضلات گفتاری در این اختلال وجود ندارد.
پدر و مادر این کودکان معمولا می گویند "هیچ کس نمی تواند حرفای فرزندم را درک کند،" "به نظر می رسد که او سعی می کند کلمه را بگوید، اما نمی تواند آن را بیرون بکشد" و "او گفت: این کلمه رو یک بار گفت و پس از آن من هرگز آن را شنیده ام. "
شایع ترین توصیفی از یک کودک مبتلا به آپراکسی در دوران کودکی، این است که اغلب درک کلام او بسیار دشوار است.

علل

آپراکسی دوران کودکی گفتار اختلال گفتاری حرکتی است. چیزی در مغز کودک وجود دارد که اجازه نمی دهد پیام ها به عضلات دهان به درستی منتقل شود.
در اغلب موارد، علت آپراکسی گفتار دوران کودکی ناشناخته است و اختلالی نیست که به مرور زمان رفع شود، بلکه کودکان مبتلا به آپراکسی گفتار بدون درمان پیشرفت نمی کنند.


علائم و نشانه ها

طبق گفته انجمن گفتار شنوایی آمریکا سخنرانی زبان شنوایی، سه تا از شایع ترین ویژگیها در کودکان مبتلا به آپراکسی گفتار عبارتند از:
1- اشتباهات تلفظی بی ثبات در تولید صداها یا در تولید تکراری هجا کلمات (برای مثال، کودک یک کلمه را در هر بار تلاش به طور متفاوتی می گوید.
2- کلمات سخت تر و طولانی تر و جملات و عبارات طولانی را سخت تر تلفظ می کند.
3- در بیان گفته ها لحن و آهنگ مناسبی که منظور او را برساند، ندارد.
ویژگی های دیگر گفتار در آپراکسی دوران کودکی
- کودک اولین کلمه اش را دیرتر از همسالانش می گوید.
- تعداد صداها و کلماتی که می تواند بیان کند محدود است.
- اشتباهات گفتاری اش متعدد است.
- برای تولید صداها حرکات دهانی و تلاش های بی نتیجه ی زیادی دارد.
- در تولید صداهایی مثل آ، ای او اشتباهات بی ثبات دارد
- بین بیان گفتار اتوماتیک (مثل سلام، مرسی) که مدام تکرار می شود و گفتار ارادی تفاوت وجود دارد. اشتباهات بیشتر در بیان گفتار ارادی رخ می دهد.
- اشتباهات گفتاری شامل حذف صداها ، جانشین سازی صداهای دیگر، اشتباه گویی و ...'

ارزیابی و تشخیص

تشخیص دقیق آپراکسی دوران کودکی گفتار نیاز به ارزیابی جامع گفتار و زبان توسط آسیب شناس گفتار یا گفتاردرمان دارد. گفتاردرمان مهارتهای گفتاری کودک و توانایی های زبانی بیانی کودک را ارزیابی می کند و نحوه برقراری ارتباط کودک در منزل را بررسی می کند.
مهم است که گفتاردرمان در ارزیابی فرزند شما دارای تجربه و تخصص در تشخیص و کار با آپراکسی گفتاری دوران کودکی باشد تا تشخیص دقیق انجام شود و سایر تشخیص های احتمالی رد شوند. به عنوان مثال، آپراکسی گفتار دوران کودکی اغلب با اختلال تلفظی گفتاری شدید اشتباه گرفته می شود، چرا که تشخیص هر دو شامل ضعف گفتاری است. متاسفانه، رویکردی که برای رفع اختلال تلفظی شدید بیان شده است بسیار متفاوت از رویکرد درمان آپراکسی گفتار در دوران کودکی است و اشتباه گرفتن این دو می تواند منجر به کاهش دستاوردهای درمان شود.
ارزیابی آپراکسی گفتاری در دوران کودکی باید شامل ارزیابی توانایی های زبان بیانی و درکی کودک شما باشد. بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال در مهارت های زبان خود نقص نشان می دهند. علاوه بر این، شکاف بین مهارت های زبان درکی و بیانی، مشکل در ترتیب کلمه در جمله و مشکل با یادآوری کلمه درجمله در کودکان مبتلا به آپراکسی گفتار رایج است.

ارزیابی و درمان

درمان آپراکسی گفتار باید فشرده باشد و ممکن است بسته به شدت اختلال کودک شما چندین سال طول بکشد.
با توجه به ارزیابی ها و تعیین حیطه ی اسیب دیده درمان در زبان درکی بیانی و تلفظ صورت می گیرد.

نویسنده : سید مهدی مجرد، روانشناس بالینی و روانسنج





جهت تعیین وقت با روانشناس کودک و گفتاردرمانگر می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *