آشنایی با توجه‌آگاهی قسمت چهارم: آگاهی از تنفس
تیر 13, 1398
چگونه می‌توان در رفتار با نوجوان به پیروزی دوسویه دست یافت؟
تیر 13, 1398

ترس های رایج کودکان در سنین مختلف



ترس‌های رایج کودکان

۱- ترس کودک از غریبه ها


در حدود ۹ تا ۱۸ ماهگی کودک میتواند صورت بعضی افراد آشنا را شناسایی کند؛ برای همین دیدن افراد‌ ناآشنا ممکن است برای آنها ترسناک به نظر برسد (حتی دیدار پرستار یا اقوام جدید).

۲-ترس کودک از جدا شدن از والدین (اضطراب جدایی)


زمانی‌ بین ۶ _۷ماهگی تا ۲-۳ سالگی بسیاری از کودکان شروع به ترسیدن در هنگام جدایی از والد (یا مراقب اصلی) میکند. آنها نمیخواهند والد آنها را حتی در مهدکودک یا زمان خواب تنها بگذارد.

۳-ترس از صدای بلند و ناگهانی


این ترس بیشتر در کودکان ۱۸-۲۴ ماهگی رایج است، اما در بزرگسالان را تا حدی اتفاق می‌افتد. بعضی از آنها از صدای ناگهانی یا صرفا از صدای خاص مداومی (مانند جارو) میترسند.

۴-کودکان از موقعیت های تخیلی میترسند


کودکان ۴ ساله میتوانند تخیل و وانمود کنند اما همیشه نمیتوانند تمایزی بین واقعیت و خیال قائل شوند. برای آنها حتی هیولایی تصور میکنند میتواند واقعی باشد و حتی از هیولای ذهن خود بترسند. خیلی از کودکان ما از اتاق تاریک،دزدیده شدن، زیر تخت، کمد خالی یا حتی خواب وحشتناک بهراسند.

۵-ترس از خطرات واقعی زندگی



در حدود ۷ سالگی بیشتر کودکان دیگر از هیولای زیر تخت نمیترسد؛ چون فکر میکند آنها واقعی نیستند. در این سن بعضی کودکان شروع به ترس از موقعیت های واقعی میکنند. در این ترس از “آدم بد” که در خانه پنهان شده، وقایع طبیعی ( زلزله- طوفان-سیل). اونها میتوانند هراس شدید از آسیب یا مرگ افراد مورد علاقه خود دارند. کودکان در سنین مدرسه میتوانند نگرانی تشدید شده ای در رابطه با تکالیف مدرسه، نمره یا پذیرفته شدن در گروه دوستان داشته باشند.

۶-نوجوان و هراس از موقعیت های اجتماعی



آنها ممکن از اینکه چگونه به نظر میرسند و آیا دوست داشتنی هستند اضطراب داشته باشند، این ترس میتواند به ارائه در کلاس یا رفتن به مدرسه جدید، شرکت در امتحانات مهم یا بازی های بزرگ بسط پیدا کند.

نویسنده: خانم خورشید خدا بنده‌لو، روانشناس


جهت تعیین وقت با روانشناس کودک و نوجوان در مرکز تخصصی روانپزشکی و روانشناسی مهرآئین می‌توانید با تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *