آیا برای درمان بی‌خوابی می‌توان از قرص‌های خواب آور استفاده کرد؟
اردیبهشت 5, 1398
جشن روز روانشناس در مرکز تخصصی روانپزشکی و روانشناسی مهرآئین
اردیبهشت 5, 1398

درمان کنترل محرک در اختلالات بی خوابی

درمان کنترل محرک در اختلالات بی خوابی


درمان کنترل محرک براساس پارادایم شرطی زدایی تدوین شده و به نظر می‌رسد برای گروهی از افراد مبتلا به اختلالات بی خوابی روشی موثر باشد. هدف این درمان که در دانشگاه آریزونا برای اولین بار به وجود آمد شکستن چرخه‌ی مشکلات شایعی است که با اشکال در شروع خواب همراه هستند.
این درمان که از قواعد ساده‌ای ساخته شده است سرنخ‌های محرک برای خوابیدن را تقویت می‌کند و تداعی‌های مرتبط با بی خوابی را کاهش می‌دهد.
درمان کنترل محرک می‌تواند هم به صورت خودیار و هم تحت نظر روانشناس یا روانپزشک انجام شود. اگر این روش تحت نظر روانشناس انجام شود بایستی از قبل یک همکاری میان دو نفر شکل گیرد و سپس به وسیله‌ی این همکاری محرک‌های مربوط محیط به دقت شناسایی شده و سپس به انجام این قواعد مبادرت کرد.
در صورتی که مراجعین این روش را به صورت خودیار بخواهند به کار گیرند، تعهد و پایبندی دقیق به قواعد و دستورکار درمان کنترل محرک الزامی است. تعهد و سعی و کوشش دوباره و عدم ناامیدی در صورتی که مراجع در ابتدا شکست بخورد برای ادامه کار در استفاده از این روش ضروری است. به خاطر داشته باشید استفاده پیوسته از قواعد زیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب ضروری است. قواعد درمان کنترل محرک از چهار قاعده‌ی اساسی زیر تشکیل شده است:
• قاعده اول: فقط زمانی به رختخواب بروید که احساس خواب آلودگی می‌کنید؛ بدین ترتیب احتمال موفقیت بیشتر می‌شود.
• قاعده دوم: از رختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید. در رختخواب تلویزیون نگاه نکنید، غذا نخورید و با تلفن حرف نزنید.
• قاعده سوم: در رختخواب دراز نکشید تا در صورت عدم توانایی به خواب رفتن سرخورده شوید؛ پس از چند دقیقه (به ساعت نگاه نکنید) بلند شوید، به اتاق دیگری بروید و کار غیرمحرکی را انجام دهید تا خواب آلودگی برگردد. هدف این قاعده مرتبط ساختن تختخواب با شروع سریع خواب است. قانون سوم را باید تا هر زمان که نیاز باشد تکرار کرد.
• قاعده چهارم: هدف قاعده‌ی نهایی تقویت مکانیسم‌های زیربنای چرخه‌ی شبانه روزی خواب و بیداری است؛ یعنی بیدار شدن هر روز سر ساعت مشخصی (صرف نظر از زمان خواب، زمان کلی خواب یا روز هفته) و اجتناب از چرت زدن روزانه است.
درمان کنترل محرک روش موثری است اما مساله‌ی مهم این است که نتایج آن ممکن است در چند هفته یا ماه‌های اول دیده نشود. اگر این روش به طور پیوسته تمرین شود از بسامد و شدت دوره‌های بی‌خوابی کاسته می‌شود.


جهت تعیین وقت می‌توانید با ما تماس بگیرید:
021-22632356
021-22632357

آدرس:
تهران-خیابان شریعتی - پایین تر از صدر
خیابان خاقانی- جنب بیمارستان جواهری پلاک 50 واحد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *