تفکر دلبخواه نوجوانان
بهمن 29, 1397
لکنت زبان در کودکی
بهمن 29, 1397

دوره‌های نوجوانی: آغازین

می‌توان دوران نوجوانی را به سه دوره آغازین، میانی و پایانی تقسیم کرد. در این یادداشت دوره آغازین نوجوانی به اختصار توضیح داده می‌شود:
در این دوره دگرگونی در کودک به وجود می‌آید و ناگهان کودک ده ساله‌ی خوش و خندان به موجودی اهل مجادله وکلنجار کردن تبدیل می‌شود و ممکن هست هر از گاهی این نوجوان به خلق و خوی خودش بازگشت کند. آگاهی نداشتن والدین در مورد این سن تحولی نوجوانان اغلب والدین را شگفت زده و دچار دودلی درباره شیوه رفتار با فرزندانشان می‌کند. اما این دودلی باعث نمی‌شود که والدین راه چندان اشتباهی را بروند و فرزندانشان از آن‌ها بسیار دور شوند. در واقع والدین می‌توانند روش های سازگارانه تری برای ارتباط با فرزندانشان پیدا کنند.
در ابتدای این دوره نوجوانان خواستار استقلال بیشتری هستندکه به نظر می‌رسد هنوز آمادگی آن را دارند، کج خلقی و یکدندگی‌هایی پیدا که سخت تر از حتی دوسالگی آنان است. ممکن است نوجوان در این دوره والدینش را ناآگاه و نادان بپندارد و از بودن در کنار آنها ناخرسند باشد.
دخترها دلشان می‌خواهد در گروه کوچک نزدیک دوستان خود باشند؛ گاهی تنها یک دوست دارند که بیشتر وقت خود را با او می‌گذرانند و از او جدا نمی‌شوند. بیشتر پسرها یک دوست نزدیک را ترجیح می‌دهند و همراه با او می خواهند جز گره بزرگتر همدرس‌ها و همکلاس ها باشند. می توان گفت داشتن این دوستان نزدیک تنها برای داشتن پیوندهای رفاقت و دوستی نیست بلکه همگام با دور و دور تر شدن از بزرگسالان ناهمساز، نوعی هویت جویی به شمار می‌رود.
دایره گرایش به همانند بودن با دوستان می‌تواند چندان گسترده شود که به دنبال روی افراطی افراطی از آرایش مو و پوشاک و پسند موسیقی بینجامد. این ذهنیت مدگرایی گاهی ممکن است با تندروی همراه شود. نوجوان فکر می‌کند هرکس شبیه آنان نباشد به کلی کارش خراب و فرد بدردنخوری می‌باشد. گوناگونی برچسب نوجوانان برای کسی که مثل خودش نباشد شگفت آور است.
کارهای خطر ناک و نسنجیده نوجوانان در همین دوره آغاز میشود. یعنی اینکه دست به کارهایی می‌زندکه دور از خرد و نادرست است. سیگار کشیدن و استعمال مواد در نوجوانان در همین دوره آغاز می‌شود و مواد به اصطلاح تفریحی بسیار خواستنی می‌شود. به طور کلی در این دوران همه‌ی چیزهای ممنوع بدون توجه به خطراتش، پر از جاذبه و گیرایی است.
جهت گرفتن وقت می توانید با ما تماس بگیرید
021-22636943
021-22632357
021-22632356

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *